سوشال لیسنینگ چیست؟

0

سوشال لیسنینگ چیست؟ و چرا باید برای کسب و کارها خیلی مهم باشد؟ در این مقاله از سوشالو قصد داریم تا شما را با این قضیه بیشتر از قبل آشنا کنیم .

گوش دادن به نظرات پیشنهادات و انتقادات مشتریان و مخاطبان برای هر کسب و کار و سازمانی می‌تواند بسیار مفید و سازنده باشد و آن سازمان یا فروشگاه را یاری در ارائه خدمات و محصولات متناسب با نیاز مشتریان یاری کنید. شبکه های اجتماعی یکی از بهترین بستر ها برای گوش کردن صدای مشتریان است. به گوش گردن به صدای مشتریان یا بازخوردهای مشتریان در شبکه های اجتماعی سوشال لیسنینگ گفته می شود.

سوشال لیسنینگ یا سوشال مانیتورینگ؟

سوشال مانیتورینگ به نوعی زیر گروه سوشال لیسنینگ تلقی می شود. به عبارت دیگر یک ابزار برای سوشال لیسنینگ به شمار می آید. در سوشال مانیتورینگ ما شبکه های اجتماعی را پیگیری می کنیم تا هر محتوایی که مرتبط با صنعت یا کسب و کار ما ساخته می شود را ببینیم و بتوانیم علاوه بر آنالیز بازار و شناسایی رقبا و نحوه ارائه خدمات رقبا واکنش های کاربران را به رقیبانمان ببینیم. 

همچنین می توان به اخبار تاثیر گذار بر صنعت خود خیلی سریع دست پیدا کنیم و واکنش مناسب با آن خبرها داشته باشیم. از طرف دیگر می توانیم نارضایتی هایی که مشتریان از ما در صفحات خود نشر می دهند را دیده و علاوه بر جذب رضایت مشتری و برگرداندن آن به لیست مشتریان وفادار می توانیم از آنها به عنوان پلی برای بازنشر حس خوب پشتیبانی و خرید استفاده کرده و برند خود را تقویت کنیم.

سوشال مانیتورینگ خیلی هم کار سختی نیست چرا که با دنبال کردن هشتک های مرتبط و یا بررسی منشن های کاربران می توانید خیلی سریع به هدف خود برسید.

واکنش مناسب با درخواست ها ، نارضیتی ها و اعلام رضایتمندی ها می تواند خود نوعی کمپین تبلیغاتی برای برند شما به حساب آید و می تواند شما را به شدت محبوب کند و فروش شما را منفجر کند.

آموزش تحلیل شبکه های اجتماعی با نرم افزارهای  Gephi و Pajek هم میتواند به شما کمک کند تا در سوشال لیسنینگ موفقیت های بیشتری را به دست بیاورید. اگر از این نرم افزارها تا به حال استفاده نکرده اید حتما سری به آنها بزنید. همچنین آموزش تحیلیل با نرم افزار های Gephi و Pajek را می توانید از سایت فرادرس دریافت کنید.

سوشال لیسنینگ

چرا سوشال لیسنینگ مهم است؟

هر برند و کسب و کاری در هر سطحی هم که باشد برای پیشرفت، به حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید نیاز دارد. در دنیای امروز افراد نظرات خود در مورد هر پدیده‌ی کوچک یا بزرگی را با سایرین در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. حالا اگر پیشنهادات و انتقادات مشتریان خود که در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود را نشنویم و نبینیم قطعا نمی توانیم واکنش مناسب داشته باشیم و سیگنال های منفی از کسب و کار ما در شبکه های اجتماعی باعث کاهش ارزش برند یا حتی کاهش فروش ما می شود.

رضایت مشتریان و وفاداری آنها موضوعی نیست که امروز بتوان به راحتی از آن گذر کرد اما اگر هنوز قانع نشده‌اید، توجه شما را به آمار اسپروت سوشال (Sprout Social) جلب می‌کنم:

اخیرا اسپروت سوشال در گزارشی اعلام کرده است که حدود ۷۷ درصد مردم، از برندهایی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کننده (فالوور) آن هستند، خرید می‌کنند و ۸۳ درصد مخاطبین از اینکه برندها جواب‌شان را بدهند، خوشحال و راضی می‌شوند. همچنین ۶۸ درصد مردم، به حضور برندها در مکالمات شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند. همه این‌ها در کنار هم می‌تواند اهمیت و ضرورت توجه به سوشال لیسنینگ را به خوبی منتقل کند.

نکته بسیار پر اهمیت این است که امروزه بیش از ۴۸ % مردم از برندی خرید می کنند که پاسخگو باشد. و این آمار به سرعت در حال افزایش است این یعنی در آینده‌ای نه چندان دور، برندهایی که در شبکه‌های اجتماعی پاسخگو کاربران نیستند؛ حدودا نیم یا حتی بیشتر نیمی از سهم بازار را از دست می‌دهند!

نکاتی در مورد سوشال لیسنینگ

حال که با مفهوم و اهمیت گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی آشنا شدیم، وقت آن رسیده که چند نکته کوتاه اما کاربردی را پیرامون این موضوع بیاموزیم.

همه جا گوش کنید!

یکی از اصولی که بایستی همواره در سوشال لیسنینگ به آن توجه کنید، رصد گسترده تمامی حوزه‌ها است. از شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند اینستاگرام و توییتر گرفته تا لینکدین و تلگرام و کلاب هاوس. البته که بحث لیسنینگ اینجا نیز تمام نمی‌شود و اغلب کسب و کارهای شناخته شده مطبوعات چاپی را نیز زیر نظر می‌گیرند! هر چه شبکه های بیشتری را پیگیری نمایید قطعا به دست آورد های بیشتری خواهید رسید.

از رقبا یاد بگیرید!

بارها در این مقاله به اهمیت رصد و بررسی رقبا اشاره کردیم. شما با رصد خوب شبکه‌های اجتماعی رقبا و فعالیت‌هایشان می‌توانید متوجه شوید که مخاطبین کدام فعالیت‌های آنها را دوست دارند و از کدام مشکلات آنها انتقاد می‌کنند. به این نکته توجه کنید که اگر شما اشتباه رقبا را تکرار کنید، یک بازنده هستید! همچنین می توانید به در کمپین های تبلیغاتی پیش رو بروی نقاط ضعف رقبا و یا نقاط قوت خود تمرکز کنید و رقیبان خود را به زانو در آورید.

با تیم‌های دیگر همکاری کنید!

برخی مواقع هنگام رصد شبکه‌‌های اجتماعی، مسائلی را در حوزه وظیفه سایر تیم‌ها پیدا می‌کنید. برای مثال یک باگ در اپلیکیشن که طبعا شما به عنوان یک مارکتر دانش فنی رسیدگی به آن را ندارید. به همین دلیل نیاز است که با سایر تیم‌ها همکاری اثربخشی داشته باشید تا به کمک دانش آنها نسبت به حل و یا پاسخ‌دهی به مشکلات اقدام کنید. شبکه های اجتماعی می تواند شما را به متخصصین پیشنهاد دهنده به راحتی متصل نماید و شما به راحتی مشکلات خود را با کمک این افراد رفع کنید.

چه نرم افزارهایی وجود دارد؟

سوشال لیسنینگ

زبان R و متن کاوی میتواند گزینه بسیار خوبی برای سوشال لیسنینگ باشد. آموزش تحلیل شبکه های اجتماعی با زبان R و متن کاوی میتوانید کمک بسیار خوبی به شما بکند تا از طریق تحلیل و بررسی این فضا به دیتای خیلی خوبی برسید. این آموزش در فرادرس موجود بوده و هم اکنون میتوانید از آن استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 13 =