سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

0

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟ آیا این حرفه زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید؟ در ادامه این مطلب از سوشالو قصد داریم تا این موضوع را بیشتر برای شما باز کنیم.

سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟

سوشال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) یا بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از زیرمجموعه های بازاریابی دیجیتال به حساب می آید که از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به پیدا کردن مشتری و کاربر می شود و در نهایت این فعالیت باعث افزایش درآمد، برندسازی و افزایش مخاطب برای اصناف و سازمان ها است. سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی را با مخفف SSM علامت گذاری می کنند. امروزه شبکه های اجتماعی بستری مناسب برای جذب مشتری و فروش به حساب می آید و آموزش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) میتواند برای شروع بسیار مناسب باشد.

SMM یا سوشال مدیا مارکتینگ به شما کمک می کند تا:

  • افزایش فروش محصولات در شبکه های اجتماعی
  • افزایش آگاهی از برند (برندسازی و توسعه برند و ری برندینگ)
  • تعامل با مشتریان کنونی و مشتریان بالقوه از طریق تولید محتوای ارزشمند و جذاب
  • هدایت کردن ترافیک واقعی و ارگانیک به سمت وب‌سایت

به فعالین و متخصصین شبکه های اجتماعی نیز سوشال مارکتر هم گفته می شود ، سوشال مارکترها وظیفه دارند تا با برنامه ریزی و تولید محتوا و تبلیغات در شبکه های اجتماعی به جذب مخاطب هدف پرداخته و اهداف سازمان یا کسب و کار را به سمع و نظر مخاطبان هدف برسانند.

پلتفرم‌ های سوشال مدیا یا شبکه‌ های اجتماعی

جالی است بدانیسد که امروزه سوشال مدیا مارکتر یا سوشال مارکتر ها برای جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی نه تنها آشنایی با الگریتم ها و قواعد پلتفرم ها بلکه باید با اصول جذب مخاطب و به نوعی جامعه شناسی و روانشناسی مخاطبان نیز بپردازند. برخی از برندهای بزرگ در کنار کارشناسان آی تی از جامعه شناسان و روانشناسان نیز کمک می گیرند و برخی از سوشال مارکتر ها نیز برای توسعه فعالیت های خود و موفقیت بیشتر از روانشانس ها و جامعه شناس ها کمک می گیرند. البته برخی از فعالین این حوزه خود به یادگیری علوم مخاطب شناسی می پردازند که معمولا گروه آخر موفق تر اند.

برای اینکه بتوانید در دنیای دیجیتال موفق باشید، باید آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی را به صورت اصولی و جدی ببینید تا در میان رقبای خودتان حرفی برای گفتن داشته باشید. یکی از بهترین روش های آموزشی در این زمینه آموزش آنلاین است. معمولا در هر پلتفرمی افرادی مشغول به آموزش های عمومی هستند اما اگر نیاز به آموزش های تخصصی تر در این زمینه هستید می توانید از سایت فرادرس نیز کمک بگیرید.

تا چند سال پیش مردم زیاد به شبکه های اجتماعی علاقه ای نشان نمی دادند و جمعیت کمی در این شبکه ها حضور داشتند اما با توسعه تکنولوژی در سال های اخیر و فراگیر شدن شبکه های اجتماعی امروزه بیش از نیمی از مردم جهان در شبکه های اجتماعی حضور دارند و این آمار هر روز نیز در حال افزایش است.

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

امروز بسیاری از متخصصان و اهالی کسب و کار می‌دانند که سوشال مدیا مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد. در ادامه به چند شبکه اجتماعی بسیار مهم برای شبکه‌ های اجتماعی اشاره می‌شود:

۱. فیسبوک

فیسبوک یکی از قدیمی ترین شبکه های اجتماعی پرمخاطب در جهان به شمار می آید. قبل از فیسبوک هم شبکه های اجتماعی بوده اند ولی فیسبوک یکی از اولین ها بود. فیسبوک توانست با جذب مخاطب از کشور های مختلف به پربازدید ترین و پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی جهان برای سایت های پیاپی دست پیدا کند. فیسبوک در حال حاضر در ایران فیلتر است و محل مناسبی برای جذب مخاطب ایرانی نیست ولی اگر برنامه ای برای جذب مخاطب بین المللی دارید قطعا فیسبوک مهمترین شبکه برای شما به حساب خواهد آمد. امروز از سراسر جهان صنایع مختلفی مانند تجارت الکترونیک، خرده فروشی، بانکداری، خدمات مالی و بیمه، سرگرمی، مد و لباس، املاک، اخبار، بهداشت و سلامت و ورزش از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

۲. اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مناسب برای موبایل است که یکی از پلتفرم های شرکت فیسبوک نیز به حساب می آید. در سال های اخیر با رشد گوشی های هوشمند مخاطبان شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل بیشتر شد و شرکت فیسبوک که مخاطبان این حوزه را به خوبی می شناخت توانست اینستاگرام را به یکی از پرکاربر ترین شبکه های اجتماعی دنیا بدل کند. برعکس فیسبوک اینستاگرام برای ایرانی ها فیلتر نشده است و ایرانی ها به راحتی می توانند از این شبکه اجتماعی استفاده کنند.

اینستاگرام در سال های اخیر به یکی از ابزارها فروش و برندینگ در ایران به شمار می آید تا جایی که بخش بزرگی از کسب و کارهای ایرانی در این پلتفرم حضور دارند. گروه سنی فعال در این شبکه عموما بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند ولی سایر گروه های سنی نیز حضور دارند.

امروزه با توجه به نیاز ضروری تبلیغات در اینستاگرام افراد زیادی هستند که با تولید محتوای سرگرم کننده در اینستاگرام با انتشار تبلیغات به کسب درآمد می پردازند.

۳. توییتر

توییتر یک پلتفرم مبتنی بر متن هست که البته میتوان عکس و ویدئو هم در آن به اشتراک گذاشت اما به خاطر ماهیتی که دارد بیشتر به متن گذاشتن در آن معروف است. میزان کاربران توییتر به ۱ میلیارد نفر نمیرسد اما بسیاری از خبرنگاران، سیاستمداران و حتی افراد حرفه ای هم از آن استفاده می کنند. به دلیل حضور افراد تاثیر گذار و مهم در این شبکه اهمیت آن در سال های اخیر افزایش یافته است.

توییتر این امکان را به شما می دهد تا یک متن شامل ۲۸۰ کارکتر منتشر نمایید. کاربران به این پیام های کوتاه توییت می گویند. روزانه میلیون ها توییت در توییتر منتشر می گردد که بسیاری از آنها بروی بازرهای مختلف تاثیر گذار هستند. این رسانه به دلیل امکان استفاده از هشتک شهرت دارد و با مشاهده هشتک های ترند روز می توانید از ترندهای افکار عمومی مطلع شوید.

۴. لینکدین

لینکدین یک شبکه اجتماعی تخصصی کسب و کار است. البته محدودیتی برای فعالیت های غیر کاری ندارد. شاخص اصلی این شبکه ساخت رزومه در پروفایل است. مدیران و متخصصان در این شبکه رزومه خود را در پروفایل خود تنظیم می کنند. برخی از شرکت ها و کمپانی های بزرگ نیز برای جذب پرسنل از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند.

امروز لینکدین بیش از ۶۷۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد که عموما گروه سنی آنها بین ۲۵ تا ۴۵ سال است. این آمار نشان می دهدبا استفاده از لینکدین می‌توانید متخصصان فعال در حوزه کاری خودتان را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

لینکدین جایی برای فروش مستقیم محصولات نیست ولی برای تبلیغات و آشنایی کاربران با برندتان مناسب و مفید خواهد بود. این پلتفرم می‌تواند محل خوبی باشد که خودتان را به عنوان یک متخصص معرفی کنید و تجریه و توانایی‌های خودتان را با سایر افراد به اشتراک بگذارید.

۵. یوتیوب

در این شبکه اجتماعی می‌توانید ویدیوهای مرتبط با کسب و کار خودتان را منتشر کنید. به بیان ساده‌تر تقریباً هر صنعتی می‌تواند از این شبکه اجتماعی استفاده کند و ویدیوهای مورد نظر خود را به کاربران سراسر جهان نمایش دهد. نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر کاربران تمایل دارند ویدیو مشاهده کنند. بر همین اساس یوتیوب به پربازدید ترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شده است. آپارات ، نماشا ، تماشا سه سایت ایرانی مشابه یوتیوب به شمار می روند ولی قطعا در امکانات تفاوت هایی دارند.

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

مزایای سوشال مدیا مارکتینگ برای کسب و کارها

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با حضور میلیونی مردم در این پلتفرم ها امروزه به یک ضرورت تبدیل شده است تا جایی که پیش بینی می شود در آینده بسیاری از مشاغل از بین خواهند رفت. البته حضور داشتن در این شبکه ها مزایای مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم :

۱. دسترسی راحت تر و بیشتر به مخاطبین (مشتریان)

با گسترش اینترنت ، شبکه های اجتماعی امروزه یکی در دسترس ترین رسانه ها به شمار می آید به شکلی که بیش از ۴۰ میلیون ایرانی از این شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و بسیاری از آنها بیش از یک ساعت در روز در این شبکه وقت می گذرانند. با حضور میلیونی مردم و نگاهی به آمارهای موجود نیازی به گفتن اهمیت آن ندارد.

۲. برند سازی

یکی از مهمترین فاکتور های برندسازی و یا توسعه برند دیده شدن است. قطعا با حضور میلیونی مردم می توانید برند خودتان را به هزاران نفر معرفی نمایید.

 

۳. ارتباط مستمر با مشتری و مخاطب

با توجه به این که اکثر کاربران شبکه های اجتماعی هر روز از این شبکه ها استفاده می کنند با فعالیت روزانه می توانید هر روز و به صورت مستمر با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط باشید و آنها را از اخبار برندتان مطلع نمایید.

 

۴. رشد با استفاده از تبلیغات خلاقانه هدفمند

اگر کمی خلاق باشید می توانید با تولید محتوای خلاقانه هزینه های تبلیغات خود را به صورت چشم گیری کاهش دهید و مخاطبان خود را به صورت چشم گیری افزایش دهید.

 

۵. حذف محدودیت جغرافیایی

برای اکثر روش های تبلیغاتی محدودیت های جغرافیایی وجود دارد. برای مثال اگر شما یک لباس فروشی دارید با نصب تابلو فقط عابران همان خیابان با شما آشنا می شوند و از شما خرید می کنند ولی با حضور در شبکه های اجتماعی می توانید محصولتان را به سراسر ایران و یا حتی سراسر جهان بفروشید.

 

۶. افزایش وفاداری مشتریان

با کمک ارتباط نزدیک و مستمر با کاربران می توانید وفاداری آنها را از برند و محصول خود بالا ببرید. چرا که هم در دسترس هستید و و هم نیاز آنها را به صورت روزانه دریافت خواهید کرد.

 

۷. آنالیز رقبا

یکی از عوامل مهم در اینستاگرام وجود رقبای شماست. شما با آنالیز و بررسی رقبایتان می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید و با رقیبان خود به رقابت آنلاین و حتی غیر آنلاین بپردازید.


از کجا دیجیتال مارکتینگ یاد بگیرم؟

برای اینکه بتوانید یک سوشال مدیا مارکتر یا دیجیتال مارکتر موفق باشید، در اولین قدم باید اطلاعات خود را هرروز بروز نگه داشته و تا جاییکه میتوانید مطالعه داشته باشید. برای شروع میتوانید از سرچ گوگل شروع کنید یا آموزش های این سابت را مطالعه کنید.

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

اما اگر دنبال یادگیری مستمر و درست هستید، پیشنهاد ما استفاده از مجموعه آموزش های بازاریابی و تبلیغات سایت فرادرس هست که میتواند به کمک شما در این راه بیاید. برای اینکه بتوانید از این دوره ها استفاده کنید، کافیست تا وارد سایت شده، دوره مورد نظر خود را سرچ کنید سپس بعد از اضافه کردن آن به سبد خرید و پرداخت آن داخل دوره شرکت کرده و از محتوای آن استفاده کنید.

همین الان به فرادرس بروید و یادگیری بدون محدودیت را شروع کنید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات